Aby biblioteka mogła zaistnieć jako pracownia interdyscyplinarna, nauczyciel-bibliotekarz musi zainicjować różne formy współpracy z nauczycielami wszystkich przedmiotów, ukazywać możliwości dydaktyczno-wychowawcze biblioteki szkolnej poprzez podejmowanie takich form współpracy, które wspomagają proces kształcenia i przemawiają do nauczyciela praktycznym ich wykorzystaniem. Jedną z form takiej współpracy jest realizacja ścieżki międzyprzedmiotowej z edukacji czytelniczej i medialnej.
Spośród aktywnych metod nauczania szczególną uwagę zwróciłam na projekt edukacyjny. Wykorzystując tą integrującą metodę opracowałam razem z kol. B. Krupą projekt edukacyjny
pt. "Ekslibris - znak właściciela książki" integrujący wiedzę polonistyczną, historyczną, plastyczną i informatyczną. Głównym jego celem było zaprojektowanie ekslibrisu biblioteki szkolnej.
Zastosowana po raz pierwszy przeze mnie ta nowatorska metoda projektu edukacyjnego okazała się doskonałym sposobem na uaktywnienie uczniów i wykorzystanie przez nich wiedzy
w praktycznych działaniach, pozwoliła ona również na łączenie różnych treści w spójną całość. Metoda ta wymagała współpracy nauczycieli i uczniów, samodzielności, właściwej komunikacji, dyscypliny pracy zespołowej oraz inwencji twórczej dzieci.
Praca nad tym projektem rozpoczęła się od przygotowania szczegółowego scenariusza. Na spotkaniu zespołu samokształceniowego nauczycieli humanistów przedstawiłam pomysł na realizację projektu i poprosiłam o współpracę nauczycieli różnych przedmiotów.
Realizując poszczególne etapy projektu opracowałam konspekt lekcji z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej.
Jednocześnie nauczyciele, którzy wyrazili chęć współpracy, opracowali konspekty do plastyki i informatyki.
W dniach 23-28.04.2002r. w bibliotece szkolnej przygotowałam wystawę w ramach Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich pt. "Ekslibris znak bibliofila". Eksponaty dotyczące historii, rodzajów i technik wykonywania ekslibrisów wystawione na wystawie wypożyczono z Muzeum, Biblioteki Pedagogicznej
i Biblioteki Miejskiej Kluczborka i Namysłowa oraz ze zbiorów prywatnych (wszystkie napisy informacyjne, ilustracje, fotografie, tablice poglądowe sporządzone na tę wystawę włączono do teczek tematycznych i będą służyły jako pomoce dydaktyczne do lekcji
z edukacji czytelniczej i medialnej). Uczniowie, zwiedzając wystawę, mieli okazję do rekapitulacji zdobytej na lekcjach teoretycznej wiedzy na temat znaczenia słowa, historii ekslibrisu, pisowni tego wyrazu,
a także roli ekslibrisu dla hobbystów i wartości artystycznej tych dzieł graficznych.
Po lekcjach języka polskiego i historii odbyły się lekcje plastyki i informatyki, na których uczniowie poznawali techniki graficzne i elementy kompozycji ekslibrisu.
Następnie ogłosiłam konkurs na projekt ekslibrisu bibliotekiszkolnej i rozpoczęła się indywidualna praca uczniów pod czujnym okiem nauczyciela plastyki i informatyki. Efektem pracy była następna wystawa - prac wykonanych przez uczniów. Komisja miała bardzo trudne zadanie wybrania tej najlepszej, lecz po długich obradach I miejsce przyznano pracy Kamila Solnicy z kl. II d,
(Zał. 5) a wyróżnienie przyznano: Grzegorzowi Sypko z kl. I d
i Janowi Kędziera z kl. II h oraz Łukaszowi Wróbel i Markowi Stanossek z kl. II b za pracę wykonaną grafiką komputerową.
Zwycięska praca udekorowała wnętrze biblioteki szkolnej,
a zmniejszona i powielana, wklejana jest do książek z księgozbioru podręcznego.
Praca tą metodą pokazała, że biblioteka może być terenem twórczych działań nauczycieli różnych przedmiotów. Spotykają się tutaj i nauczyciele i uczniowie a bibliotekarze, zbiory i warsztat informacyjno-bibliograficzny sprawiają, że biblioteka znakomicie nadaje się na rolę koordynatora przedsięwzięć o charakterze ogólnoszkolnym.
Ponadto biblioteka pełniąc również rolę wychowawczą
i terapeutyczną, aktywizuje uczniów słabych, ukierunkowuje zdolnych, a także zaspakaja potrzebę akceptacji, szacunku
i uznania. Łatwiej przecież otworzyć się przed osobą, która nie ocenia, spokojnie wysłucha, doradzi, zachęci do refleksji na temat przeczytanej książki czy obejrzanego filmu.