Ideą ścieżki edukacyjnej jest integracja międzyprzedmiotowa, czyli pokazanie uczniowi związków pomiędzy różnymi naukami, dziedzinami życia oraz ich wykorzystanie w konkretnych działaniach. Najlepszą metodą pracy w realizacji ścieżki edukacyjnej jest metoda projektu, która wymaga współpracy nauczycieli i uczniów, samodzielności, właściwej komunikacji, odpowiedzialności, inwencji twórczej oraz dyscypliny pracy zespołowej.
Metoda projektu pozwala na łączenie różnych treści w spójną całość, na inspirowanie uczniów do pracy twórczej i samodzielności w działaniu, na praktyczne zastosowanie wiedzy i umiejętności w życiu codziennym. Umożliwia realizację każdego zamierzenia związanego z programem nauczania oraz programem wychowawczym szkoły.
Istotą metody projektu jest samodzielność i aktywność uczniów w czasie realizacji zaplanowanego działania. Umożliwia uczniom:
sprawdzenie się w roli twórców,
wykazanie się inicjatywą, dojrzałością, umiejętnością planowanie, organizowanie warsztatu pracy, poszukiwanie, selekcjonowanie, gromadzenie i opracowanie informacji, współdziałanie i współpracę oraz autoprezentację,
doświadczanie, przeżywanie, odkrywanie i działanie,
powiązanie zdobywanej wiedzy z wiedzą nabytą wcześniej,
doskonalenie umiejętności.
Metoda projektu daje również bardzo duże możliwości twórczemu nauczycielowi, sprzyja integracji wiedzy i środowiska. Nauczyciel-doradca i przewodnik ucznia - inspiruje go do własnych, twórczych rozwiązań, poszukiwań, przemyśleń, pomaga w rozwiązywaniu problemów oraz czuwa nad prawidłową realizację zamierzeń ucznia. Bardzo ważne jest sukcesywne konsultowanie efektów pracy i przygotowanie do prezentacji.
Korzyści z wykorzystania metody projektu integrującej treści edukacji czytelniczej i medialnej z wiedzą zdobywaną na innych przedmiotach :
Dla ucznia
usystematyzowanie wiedzy,
częste przypominanie, utrwalenie wiedzy,
stosowanie wiedzy w praktyce,
łatwość przyswajania wiedzy,
rozwijanie sprawności umysłowych, dociekliwości poznawczej i aktywności,
rozwijanie własnych zainteresowań i samodzielności w zdobywaniu i praktycznym wykorzystaniu wiedzy,
zwiększenie efektywności pracy, uczenie się przez działanie, samodoskonalenie się.
Dla nauczyciela
praca w zespole nauczycieli, wykształcenie nawyku współdziałania na co dzień,
umiejętność komunikacji, wspólnego tworzenia i działania,
zwiększenie aktywności,
samokształcenie i samodoskonalenie się,
rola doradcy ucznia, jego przewodnika w procesie nabywania przez niego wiedzy i umiejętności, nauczyciel jako obserwator działań i postępów ucznia,
satysfakcja z pracy nie obciążonej myślą o konieczności "przerobienia" materiału.
W roku szkolnym 2002/03 zrealizowano projekt edukacyjny "Ekslibris - znak właściciela książki", w efekcie którego wypracowano ekslibris naszej szkolnej biblioteki.