Biblioterapia jako sposób przeciwdziałania agresji
Jedną z form profilaktyki przeciwdziałania agresji jest biblioterapia. Do niedawna rozumiana jako działanie praktyczne stosowane przez lekarzy, psychologów klinicznych lub bibliotekarzy zatrudnionych w placówkach medycznych.
Obecnie coraz częściej na łamach czasopism bibliotekarskich spotykam wiele ciekawych artykułów opisujących nowe oblicze biblioterapii. Dlatego też dodatkowo sięgnęłam po książki i poradniki, które zainspirowały mnie do prowadzenia zajęć terapeutycznych w bibliotece. Ich celem było:
niesienie pomocy uczniom, którzy jej potrzebują, w nowej szkole i w nowym środowisku rówieśniczym,
wspieranie rozwoju emocjonalnego wychowanków, którzy z różnych przyczyn mają problemy w odnalezieniu swojego miejsca w grupie,
próba integracji grupy, poznanie i odpowiednie zdiagnozowanie trudności wynikających z negatywnych stanów emocjonalnych, często agresywnych.
"Biblioterapia jako sposób przeciwdziałania agresji" była zadaniem długofalowym, zaplanowanym na początku roku szkolnego, które wymagało odpowiednich przygotowań. Po zapoznaniu się z bogatą literaturą opracowałam biblioterapeutyczny warsztat informacyjny:
wpisałam do kartoteki zagadnieniowej nowe hasło BIBLIOTERAPIA,
sporządziłam zestawienie bibliograficzne książek i artykułów w czasopismach,
opracowałam i wygłosiłam referat na zespole samokształceniowym humanistów, w celu ukazania terapeutycznej roli książki i biblioteki.
Ponadto opracowałam ankietę, która miała na celu zbadanie poziomu lęku będącego przyczyną zachowań agresywnych. Badaniem objęłam wszystkich uczniów klas pierwszych. Pozyskałam ośmioosobową grupę, z którą przeprowadziłam zajęcia biblioterapeutryczne. Był to cykl sześciu spotkań obejmujący:
Spotkanie integracyjne.
Ja i inni.
Obcy jest wśród nas.
Osamotnienie.
Czy to kradzież?
Tak trudno dorastać .
Starannie dobierałam środki i metody terapeutyczne, wykorzystując opracowania Ireny Boreckiej. Sięgałam także po książkę "Grupa bawi się i pracuje" oraz miesięczniki: "Biblioterapeuta", "Poradnik Bibliotekarza", "Biblioteka w Szkole". Na zajęciach prowadzonych w formie warsztatów stosowałam metody aktywizujące oraz pedagogikę zabawy. Każde spotkanie kończyło się ewaluacją. Ta informacja zwrotna pozwalała mi udoskonalać i urozmaicać kolejne tematy o coraz nowsze formy pracy. Uczniowie chętnie uczestniczyli w proponowanych działaniach terapeutycznych. Grupa szybko stanowiła spójną, zintegrowaną całość, w której zgodnie z zawartym kontraktem każdy czuł się dobrze.
Uważam, że osiągnęłam zamierzone cele. Dzięki stosowaniu różnorodnych form i technik biblioterapeutycznych powodowałam pozytywne zmiany w psychice i postawach uczniów. I chociaż biblioterapia nie leczy, to z pewnością pomaga złagodzić agresję, integruje i przygotowuje do pełnienia różnych ról. Zmniejsza stres, lęk i strach. Pomaga w procesie rozwoju, uaktywnia, pomaga nieśmiałym i zakompleksionym, a także koryguje emocjonalnie zaburzone zachowania.