„Poczuj się bezpiecznie w swojej szkole”

 

"Warsztaty dla Nauczycieli"

W ramach realizacji gminnego programu  "Razem Bezpieczniej" szkolny koordynator d/s bezpieczeństwa - pedagog szkolny Anna Mazurek zaprosiła do współpracy pedagoga Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, panią dyrektor Anitę Kieslich w celu przeprowadzenia szkoleniowej Rady Pedagogicznej na temat "Metoda konstruktywnej konfrontacji w pracy z uczniem". Warsztaty odbyły się w atmosferze sprzyjającej dobrej i owocnej pracy twórczej nauczycieli. W gospodarstwie agroturystycznym w Bogdańczowicach nauczyciele zostali zapoznani z możliwościami i formami pracy terapeutycznej z dziećmi.

szkolny koordynator d/s bezpieczeństwa pedagog szk. Anna Mazurek

 

" Nie Święci Garnki Lepią..."

W środę 27.10.2010r uczniowie naszej szkoły wyjechali na wycieczkę do pracowni ceramicznej w Markotowie.Wyjazd zorganizowany przez pedagoga szkolnego Annę Mazurek był kontynuacją rozpoczętych w ubiegłym roku szkolnym zajęć warsztatowo-terapeutycznych, realizowanych w ramach  gminnego programu "Razem Bezpieczniej". Pobyt w Markotowie okazał się przyjemnie i pożytecznie spędzonym czasem. Zajęcia z Rzecznikiem Praw ucznia, p.A. Bobowską, pielęgniarką szk.p. Ł.Midurą i pedagogiem szkolnym dostarczyły uczniom wiedzy i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, a zajęcia praktyczne w glinie wyzwoliły talenty twórcze uczniów.Pobyt w Markotowie był także okazją do integracji naszych uczniów z młodzieżą niepełnosprawną, która współuczestniczyła w zajęciach oraz doskonale bawiła się wspólnie z nami na wycieczce po okolicach Markotowa. Zapraszam do obejrzenia zdjęć z pobytu w Markotowie, które pozostaną pamiątką mile i pożytecznie spędzonych chwil.

pedagog szk. Anna Mazurek


więcej w galerii zdjęć:

 

WARSZTATY DLA UCZNIÓW

W dniu 10.06.2010 r wyjechaliśmy do gospodarstwa agroturystycznego w Bogdańczowicach, by korzystając z uroków i walorów tego miejsca, w sposób zabawowy, odbiegający od szkolnych, rutynowych metod nauczania, przekazać młodzieży wiedzę i umiejętności związane z ważnym tematem radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych i z  konstruktywnym rozwiązywaniem problemów. Dopisała nam wspaniała pogoda.  W radosnych nastrojach i miłej atmosferze spędziliśmy wspólne chwile ucząc się i bawiąc zarazem.

Scenariusz tych zajęć warsztatowych opracowała pedagog szkolny Anna Mazurek i zaprosiła do realizacji inspektor d/s nieletnich Policji – Violettę Jasińską, szkolnego rzecznika praw ucznia – Annę Bobowską oraz pielęgniarkę szkolną – Łucję Midurę. Każda z tych osób,  wiedzą ze swojej dziedziny i doświadczeniem zawodowym wzbogaciła treści przekazywane młodzieży.

Pobyt uczniów w Bogdańczowicach został sfinansowany przez Administrację Oświaty w Kluczborku, w ramach realizacji programu „ Razem Bezpieczniej ''.

Zajęcia integracyjne, hipoterapia, relaksacja, terapia emocji i nauka asertywności – to elementy przeprowadzonych warsztatów, które dostarczyły realizatorom wiele satysfakcji zawodowej, a dla uczestników były radosną i pouczającą przygodą, o czym można się przekonać oglądając pamiątkowe zdjęcia z warsztatów.

 

Koordynator d/s bezpieczeństwa – pedagog szkolny Anna Mazurek


więcej w galerii zdjęć:


PROGRAM ZAJĘĆ WARSZTATOWYCH - TERAPEUTYCZNYCH

DLA UCZNIÓW PUBLICZNEGO GIMNAZJUM NR3 W KLUCZBORKU

„ TRENING PEWNOŚCI SIEBIE DLA OFIAR PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ ”

opracowany przez pedagoga szkolnego Annę Mazurek

CELE  ZAJĘĆ :

-         Pomoc i wsparcie dla dzieci – ofiar przemocy rówieśniczej.

-         Integracja grupy docelowej

-         Nauka nawiązywania konstruktywnych relacji w grupie

-         Budowanie poczucia własnej wartości u dzieci poszkodowanych w sytuacjach przemocy

-         Nauka asertywnych zachowań

-         Planowanie interwencji w sytuacjach przemocy – nauka różnorodnych strategii działań

 

ZAŁOŻENIA I WYBÓR GRUPY DOCELOWEJ:

Jednym z elementów pracy szkoły w zakresie profilaktyki wychowawczej jest przeciwdziałanie zjawiskom przemocy rówieśniczej. Długotrwałe doświadczanie przemocy może powodować u dzieci choroby somatyczne, depresję, próby samobójcze, obniżenie poczucia własnej wartości, spadek motywacji oraz izolację społeczną. Dzieci będące ofiarami przemocy wymagają szczególnej troski i pomocy. Analizując sytuację wychowawczą w naszej szkole dokonaliśmy wyboru grupy docelowej do cyklu zajęć wspierających dzieci poszkodowane. Jest to 11 uczniów klasy Ib, w której wystąpiło w br. szk.zjawisko przemocy rówieśniczej. Są to dzieci słabsze i mniej sprawne fizycznie, o obniżonym poczuciu własnej wartości, charakteryzujące się brakiem pewności siebie, zachowujące się biernie w sytuacjach przemocy, dzieci lękowe, obawiające się nowych sytuacji i ludzi, reagujące wycofaniem i izolowane.

Założeniem pracy warsztatowej – terapeutycznej z grupą docelową jest przeprowadzenie cyklu spotkań warsztatowych z uczniami i ich rodzicami w celu kompleksowego udzielenia wsparcia i pomocy poszkodowanym w przemocy dzieciom. W tym celu do realizacji programu zaangażowane zostały dodatkowo : pielęgniarka szkolna, inspektor d/s nieletnich Policji, szkolny rzecznik praw ucznia – osoby te biorą aktywny udział w realizacji zadań przewidzianych w scenariuszu spotkań warsztatowych.

 

PROGRAM ZAJĘĆ:

TERMIN CZAS I MIEJSCE – 10.06.2010r - Gospodarstwo Agroturystyczne w Bogdańczowicach – godziny pobytu 8.30 – 15.30

 

PROWADZĄCY ZAJĘCIA WARSZTATOWE – pedagog szkolny Publicznego Gimnazjum nr3 w Kluczborku Anna Mazurek

Osoby współuczestniczące w prowadzeniu warsztatów: Łucja Midura – pielęgniarka szkolna; Violetta Jasińska – inspektor d/s nieletnich Policji; Anna Bobowska – szkolny rzecznik praw ucznia

 

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ WARSZTATOWYCH – TERAPEUTYCZNYCH – ZAJĘCIA NR 1 -

WPROWADZENIE MYŚLI PRZEWODNIEJ ZAJĘĆ „ POMAGAMY SOBIE WZAJEMNIE”

 

 

I Integracja

  1. Przedstawienie się prowadzących i podanie celu zajęć – po co tu jesteśmy? Rozmowa z dziećmi i przedstawienie celu zajęć.
  2. Rundka z cukierkami : jak mam na imię, ulubiony film, potrawa i kolor – prezentacja siebie.
  3. Puzzle „ Znajdź kogoś kto...” / Human bingo/, zbieranie podpisów.
  4. Test „ Drzewko”- określenie własnej pozycji w grupie klasowej .
  5. Realizujemy myśl przewodnią dnia – pomagamy sobie wzajemnie

 

II Relaksacja

  1. Hipoterapia
  2. Ćwiczenia rozluźniające
  3. Rozmowa o tym jak realizujemy dzisiaj myśl przewodnią – pomagamy sobie wzajemnie.

 

III O zjawisku przemocy

  1. Praca w grupach tematycznych, grupy prowadzone przez 4 liderów : pedagog; pielęgniarka; rzecznik praw ucznia; policjantka.
  2. Co to jest przemoc? Agresja a przemoc; Dlaczego sprawcy stosują przemoc? Komu najczęściej dokuczają sprawcy? Rysujemy i omawiamy „ dwa domki '', Jak się czuje ktoś, komu dokuczają ? - wykorzystanie kalejdoskopu uczuć, nazywanie i odgadywanie z mimiki twarzy emocji innych ludzi.
  3. Prezentacje grup na forum – zbieranie pozytywnych uwag i dyskusja na tematy związane z zadaniami grup.
  4. Dzieci mówią o tym czy i jak udało im się zrealizować pomaganie innym w dniu dzisiejszym.

 

IV Relaksacja

  1. Wspólny posiłek – podział obowiązków przy przygotowaniu posiłku – współpraca dzieci i wzajemna pomoc
  2. Zabawy i gry ruchowe.

 

V Asertywność

  1. Przygotowanie scenek tematycznych i prezentacja grupie / sierotka, agresor, spryciarz( pewny siebie, asertywny) – prowadzący pokazują i omawiają, dzieci przyznają punkty, brawa.
  2. Wyjaśnienie na czym polega sposób „ na spryciarza '' - asertywnych
  3. „Pewna postawa” - dzieci prostują prowadzącego ( robią z sierotki spryciarza)
  4. „Odważne oczy” - prowadzący toczą „ wojnę na wzrok '' z uczestnikami.
  5. Ćwiczenia  „ Mowy ciała ''
  6. Głos – dzieci ćwiczą asertywny ton głosu
  7. Asertywne „ Nie ''- dzieci ćwiczą w scenkach mówienie „ nie ''
  8. Metoda zdartej płyty – wyjaśnienie i ćwiczenie w scenkach dramowych.

 

 

VI Relaksacja

  1. Wspólne rozegranie meczu piłki siatkowej
  2. Sesja fotograficzna – dzieci komponują ujęcia zdjęciowe.

 

VII Zakończenie

  1. Podsumowanie pracy i podziękowania dla uczestników za aktywność.
  2. Ankieta ewaluacyjna
  3. Zadanie na najbliższy czas – zapisywać sytuacje, w których udało się użyć asertywnego sposobu zachowania poznanego na zajęciach
  4. Wymiana asertywnych uścisków dłoni i dobre słowo na zakończenia – każdy każdemu -

 

 

Program zatwierdzony do realizacji w ramach działań na rzecz podniesienia poziomu bezpieczeństwa w szkole – w ramach programu „ Razem Bezpieczniej '' przez dyrektora szkoły:

 

 

 

Gmina Kluczbork uzyskała dofinansowanie (w wysokości 100 000 zł) projektu pod nazwą  „Poczuj się bezpiecznie w swojej szkole”, mieszczącego się w założeniach  programu „Razem bezpieczniej”, przyjętego uchwałą Rady Ministrów Nr  218/2006 z 18 grudnia 2006r. na lata 2007-2015.

 

Adresatem naszego projektu,  realizowanego  do 31 grudnia 2010 r., są uczniowie:

Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 1 w Kluczborku,  Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 2  im. Janusza Korczaka w Kluczborku, Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi im. Emilii Plater w Kluczborku, Publicznego Gimnazjum Nr 3 im. Jana Pawła II w Kluczborku oraz Publicznego Gimnazjum Nr 5 im. Mikołaja Reja w Kluczborku.

 

Młodzież wieku szkolnego przeżywa szereg emocji i doznaje szczególnie dynamicznie bodźców wpływających na rozwój osobowości i postaw. To, jak się potoczy ich przyszłe życie zależy w dużym stopniu od warunków zaistniałych w przysłowiowej szkolnej ławie. Rozwój musi być pozytywnie  wzmacniany przez  pracowników oświaty, ale jednocześnie izolowany od ujemnych wpływów środowiska.

Ujemny wpływ wywierają   czynniki zewnętrzne i wewnętrzne.

Zewnętrzne to oddziaływanie systemu szkolnego, grupy rówieśniczej, środowiska rodzinnego. Wewnętrzne to stany ducha i emocji poszczególnych uczniów.

Realizacja projektu, w zamierzeniach autorów, powinna zabezpieczyć młodzież szkolną przed potencjalnie szkodliwym wpływem niepożądanych gości szkół kluczborskich (system ograniczonego dostępu), którzy dotychczas, mając łatwy dostęp do uczniów, prowokowali sytuacje konfliktowe lub wpływali na spożywanie używek.

Wprowadzenie ograniczonego dostępu do szkół powinno uspokoić środowisko każdej szkoły, szczególnie gimnazjów - we wszystkich szkołach, uczestniczących w projekcie, zainstalujemy, dla poprawy bezpieczeństwa,   urządzenia ograniczające wstęp do szkoły w czasie zajęć szkolnych.

 

Edukacja  prozdrowotna i wychowująca, w połączeniu z konkretną ofertą zajęciową (relaksacja, terapia i sport), powinna przynieść pożądane efekty w postaci większej aktywności społecznej wypierającej stany nudy, frustracji i agresji. Nastąpi wzrost zadowolenia z powodu chodzenia na ciekawe zajęcia, wzrośnie pozytywna solidarność grupowa i wzrost poziomu akceptacji rzeczywistości szkolnej.

W ramach projektu zorganizujemy zajęcia zwiększające umiejętności wydajnego i skutecznego uczenia się.

Spróbujemy podnieść poziom komunikacji między uczniami a środowiskiem szkolnym i domowym.
Chcemy wprowadzić zajęcia sportowe o charakterze rekreacyjnym i terapeutycznym, zwiększających poziom akceptacji kultury fizycznej i rozumienie znaczenia jej aspektów zdrowotnych – będą to m.in.: tenis stołowy i ziemny, narty zjazdowe, nordic walking

 

Podejmiemy także działania skierowane do nauczycieli: szkolenia w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych, zajęcia warsztatowe w zakresie radzenia sobie ze stresem, ćwiczenia relaksacyjne, spopularyzowanie ruchu sportowego dla zdrowia, trening umiejętności wychowawczych i komunikacji międzypokoleniowej.

 

Trzecim podmiotem ujętym w programie będą  rodzice do których skierujemy ofertę warsztatową
w zakresie metod wychowawczych i komunikacji ze środowiskiem dzieci.

Szczególną uwagę zwrócimy na pomoc rodzinom  mającym kłopoty wychowawcze z dziećmi.

 

Aby te zamierzenia się spełniły konieczne jest pozytywne nastawienie wszystkich podmiotów uczestniczących w projekcie.

 

Koordynator projektu  Piotr Stefaniuk