SPOTKANIE EDUKACYJNE DLA UCZNIÓW Z PRZEDSTAWICIELEM POLICJI (18.06.2014 r.)

Dnia 18.06.2014 r. odbyło się ostatnie w bieżącym roku szkolnym spotkanie edukacyjne dla uczniów naszego gimnazjum z przedstawicielem Policji na temat

,,Kibole, blokersi, dresiarze, metalowcy, punki. Co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed wciągnięciem do „paczki?”.

Prowadząca spotkanie asystent Policji ds. nieletnich p. Tatiana Głuszko poruszyła wiele kwestii mieszczących się w jego tematyce. Omówiła pojęcie grupy rówieśniczej oraz roli, jaką pełni ona w życiu nastolatka. Kolejno przeszła do kwestii kształtowania się własnej tożsamości, problemów, z którymi młodzi ludzie sobie nie radzą, czego rezultatem jest pojawienie się buntu, często będącego przyczyną przystąpienia do subkultury. Pani asystent dokonała charakterystyki pojęcia subkultura, takich subkultur, jak kibole, blokersi, dresiarze, metalowcy, punki. Następnie omówiła zagrożenia płynące z kontaktów z subkulturami, to znaczy styczność z zachowaniami agresywnymi, z wywieraniem nacisku, prowokowaniem, z narkotykami, alkoholem, papierosami, z wywieraniem presji w przypadku rezygnacji z kontaktów z grupą, z poniżaniem, oddziaływaniem na psychikę, z zaczepkami słownymi, bójkami. Kończąc spotkanie p. Tatiana Głuszko przekazała uczniom cenne porady na temat tego, jak bronić się przed wciągnięciem do „paczki” (subkultury). Omówiła zagadnienia świadomości zagrożeń, asertywności, wsparcia ze strony rodziny, szczerych rozmów z przyjaciółmi, szczerości
w stosunku do wychowawcy, nauczycieli, katechetów, psychologa, roli ośrodków kulturalnych, ośrodków pomocy społecznej, a w uzasadnionych przypadkach-kontaktów
z Policją.

Mamy nadzieję, że dzięki tak wszechstronnemu poszerzeniu wiedzy i świadomości naszych uczniów odnośnie subkultur, zagrożeń płynących z kontaktów z nimi, sposobów na obronę przed wciągnięciem do danej subkultury, unikną oni negatywnych, groźnych konsekwencji wiążących się z przynależnością do takiej grupy, rozwiązując trudne dla nich sprawy życiowe za pomocą alternatywnych, korzystnych sposobów.

 

opracowanie:

psycholog szkolny – koordynator programu ,,Bezpieczna Szkoła”

mgr Hanna Kosińska