NAJWAŻNIEJSZE CECHY DZIECKA ZDOLNEGO
* ciekawość świata, ludzi, umiejętność bystrej obserwacji otoczenia
* dociekliwość, zadawanie wielu pytań, otwartość na to, co nowe, radość z przezwyciężania trudności, radość z dokonywania odkryć
* szeroki obszar zainteresowań, czasem ukierunkowane uzdolnienia, pasje
* duża ilość wiadomości pozaszkolnych
* umiejętność szybkiego zapamiętywania, właściwego kojarzenia i rozumowania
* wykonywanie zadań umysłowych w sposób zaangażowany i z przyjemnością
* bogata wyobraźnia, oryginalne, kreatywne, interesujące pomysły, umiejętność oderwania się od tego, co schematyczne, szukanie nowych rozwiązań do starych (już rozwiązanych problemów)
* potrzeba uzewnętrzniania swoich wrażeń, myśli, emocji w różnorodnej formie, np.: w muzyce, plastyce, tańcu, w słowie lub piśmie
* niezależne stanowisko wobec kogoś lub czegoś, obrona swoich przekonań i pomysłów
* poczucie humoru
Jednocześnie niektóre dzieci zdolne mogą posiadać cechy negatywne wśród których wyróżniamy:
* trudności w przystosowaniu się do grupy (chęć bezustannego imponowania, dominacji nad innymi, nastawienie rywalizacyjne)
* zarozumiałość, lekceważący stosunek wobec nauczycieli i rówieśników
* egocentryzm, skoncentrowanie na sobie
* trudności w przejściu od wiedzy do umiejętności, demonstrowanie wiedzy encyklopedycznej
* brak stałości emocjonalnej, nieśmiałość lub nadpobudliwość psychoruchowa, zachowania agresywne lub lękowe
* silna potrzeba odnoszenia sukcesów, oczekiwanie pochwał, chęć dominowania w klasie, walka o wyłączność nauczyciela, nietolerowanie krytyki (nawet uzasadnionej) oraz doświadczeń w radzeniu sobie z niepowodzeniami
WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW DZIECKA ZDOLNEGO
Rodzice mają niezaprzeczalny wpływ na pobudzanie rozwoju dziecka, jego zdolności, zainteresowań. By nie zmarnować możliwości twórczych swoich zdolnych dzieci powinni zdawać sobie sprawę z ich niezależności. Powinni również pamiętać, że swoim świadomym i pouczającym, budującym funkcjonowaniem mogą być dla nich wsparciem, bez względu na swoje możliwości finansowe.
* Dostarczajcie dziecku informacji, wskazujcie źródła zdobywania wiedzy, nowych umiejętności
* Pozwalajcie i zachęcajcie do szukania nowych rozwiązań starych problemów
* Pamiętajcie o tym, że zdolne dziecko lubi przywiązywać się do swoich prac, doskonalić je i poprawiać, szukać nowych rozwiązań, ponieważ nie satysfakcjonuje go jeden sposób osiągnięcia celu, a większą przyjemność sprawia mu rozwiązywanie niż osiągnięcie rozwiązania
* Dajcie mu czas na naukę pokonywania presji czasu, poznanie własnego tempa pracy, poniesienie konsekwencji przekraczania ograniczeń czasu
*Uczcie je nastawienia na problem, nie na rywalizowanie z innymi i pokazywanie, że są od niego gorsi. Zamiast tego wychowujcie je tak, by pokazywało, że jest lepsze od samego siebie z perspektywy jakiegoś czasu, że pokonuje siebie, a nie innych
* Wzmacniajcie i chwalcie dziecko, ponieważ i tak posiada wysoki samokrytycyzm, a mając poczucie własnej wartości może osiągnąć więcej nie narażając się na stres
* Uczcie je bycia w grupie, ponieważ w rezultacie rozwinie swoje umiejętności międzyludzkie, nauczy się mówić i słuchać innych, być liderem i pomocnikiem podczas porównywania swoich pomysłów z innymi, a nie będzie żądać ciągłych występów, nastawione na sukces i niebędące w stanie pogodzić się z obecnością kolegów w klasie
* Dbajcie o właściwy rozwój dziecka ze szczególnym wzięciem pod uwagę sfery emocjonalnej i społecznej. Nie zapominajcie, że pomimo rozwiniętych w wysokim stopniu zdolności poznawczych, dziecko potrzebuje przede wszystkim ciepła i miłości, by nie doprowadzić do niespójności między rozwojem twórczym, intelektualnym a emocjonalnym
INSTYTUCJE DZIAŁAJĄCE NA RZECZ DZIECI ZDOLNYCH
Wbrew przekonaniu, dzieci zdolne wymagają wyjątkowej opieki, która jest rezultatem ich indywidualności oraz niezwykłej złożoności ich problemów szkolnych, emocjonalnych i społecznych.
W sprawie pomocy i porady dla dziecka zdolnego można zgłosić się do:
1) Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, ul.Polna 46a, 00-644 Warszawa, tel./fax (0-22) 825-83-15, www.cmpp.edu.pl.
Centrum realizuje zadania z obszaru opieki nad uczniem zdolnym, podejmuje różne inicjatywy ukierunkowane przede wszystkim na doskonalenie osób pracujących lub planujących podjęcie pracy z dziećmi zdolnymi. Organizowane przez Centrum szkolenia i konferencje mają na celu między innymi: wzbogacenie warsztatu pracy uczestników, dostarczenie inspiracji do tworzenia indywidualnych programów pracy z grupami dzieci zdolnych. Na stronie internetowej są dostępne między innymi listy koordynatorów oraz osób przeszkolonych w zakresie wspierania zdolności i talentów dzieci i młodzieży, adresy instytucji działających na rzecz dzieci zdolnych, wykaz przydatnej literatury.
2) Poradni psychologiczno-pedagogicznych
Oferują dla dzieci treningi twórczego myślenia i rozwiązywania problemów. Pracownicy poradni udzielają dzieciom, rodzicom, nauczycielom pomocy o charakterze doraźnym (np. pomoc diagnostyczna, porada, konsultacja) lub stałym.
3) Punktów konsultacyjnych dla dzieci zdolnych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych
Ich rola polega na czuwaniu mad harmonijnością rozwoju umysłowego, emocjonalnego i społecznego dzieci zdolnych. Specjaliści prowadzą treningi twórczego myślenia, relacji międzyludzkich i uwrażliwiające uczniów oraz warsztaty edukacyjne dla ich rodziców i nauczycieli.
4) Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, ul.Chocimska 14, 00-791 Warszawa, tel. (0-22) 848-24-68, 848-23-98, http://www.fundusz.org/fundusz.php
Działa na rzecz dzieci wybitnie uzdolnionych, by tworzyć w polskich szkołach warunki do nauki i rozwoju dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów. Celami Funduszu w obszarze pomocy wybitnie zdolnym dzieciom są między innymi:
- upowszechnienie wiedzy o szczególnych potrzebach dzieci i młodzieży wybitnie uzdolnionej oraz o metodach pracy z takimi dziećmi
- tworzenie klimatu akceptacji i zrozumienia dla dzieci i młodzieży wybitnie uzdolnionej
- tworzenie instytucjonalnych i materialnych warunków korzystnych dla rozwoju uzdolnień i zainteresowań dzieci i młodzieży
- tworzenie spójnego systemu wspomagania rozwoju wybitnie zdolnych, który obejmuje cały proces kształcenia aż do momentu rozpoczęcia samodzielnej pracy zawodowej
- wspieranie rozwoju wybitnie uzdolnionych uczniów szkół podstawowych i średnich
5) Centrum Informacyjno-Konsultacyjnego ds. dzieci zdolnych przy Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej ,,Uniwersytet dla Rodziców”, ul.Raszyńska 8/10, 02-026 Warszawa tel. (022) 822-71-68
Główne zadanie Centrum to szerokie upowszechnienie wiedzy teoretycznej w obszarze rozpoznawania, kształcenia i rozwijania zdolności oraz specyfiki funkcjonowania dziecka zdolnego, praktycznych sposobów pobudzania rozwoju ogólnego.
opracowanie
psycholog szkolny
mgr Hanna Kosińska