Jak motywować uczniów do nauki?

Zakończył się kurs NAI „Jak motywować uczniów do nauki”, który trwał od 05.10.2009 r. do 24.04.2010 r. Objętych nim zostało 13 nauczycieli naszego gimnazjum, którzy za pośrednictwem dwóch osób prowadzących, pani Henryki Zapotocznej i pani Danuty Małeckiej – Skrzek, zapoznani zostali z siedmioma jego modułami:

W czasie ostatniego spotkania podsumowano ostatni, siódmy, moduł oraz udział w całym kursie. Nauczyciele odpowiadali m.in. na następujące pytania:

Czy poznane metody były przydatne w Twojej pracy? W czym były Ci pomocne?

(Pozwoliły one na poszerzenie umiejętności jako nauczyciela, zaangażowanie uczniów do nauki, zwiększenie poczucia wartości uczniów; rozwijają one umiejętność pracy indywidualnej i zespołowej).

- Jak oceniasz poznane techniki? Jak często będziesz je wykorzystywać? Które najczęściej?

(Techniki oceniono bardzo wysoko. Pozwalają one zdyscyplinować klasę, maksymalnie wykorzystać czas lekcji, angażować uczniów do nauki, brać odpowiedzialność za proces uczenia się, rozwiązywać problemy...  Często zamierzamy wykorzystywać metody: pochwały i nagrody dla wszystkich, co nowego, co dobrego?, test-powtórka, techniki z modułu VI).

- Jak zmieniło się zachowanie uczniów (ich podejście do nauki) od kiedy stosujesz techniki z tego kursu?

(Uczniowie są bardziej skupieni na lekcjach, zmobilizowani do nauki, zwiększyła się liczba uczniów aktywnych na lekcjach. Dzieci są samodzielniejsze, nauczyły się samooceny).

- Które metody zastosowałeś po raz pierwszy?

(powtarzanie chórem, tylko raz, twórcze sprawozdania).

Dziękujemy nauczycielom za aktywny udział w kursie i dzielenie się cennymi spostrzeżeniami.

Życzymy wytrwałości i zadowolenia z pracy.

Danuta Małecka – Skrzek i Henryka Zapotoczna.

 

 

 

C.d. kursu internetowego „Jak motywować uczniów do nauki?”

Nauczyciele zostali zapoznani z treściami następnych dwóch modułów:

• V: „Jak uczyć współpracy?”

• VI: „Jak uczyć samodzielnego myślenia?”

W module V zaproponowano stosowanie następujących technik:
- Zadania w grupach, zmiana grup.

- Prezentacja.

- Debata.

- Kolejność mówców.

- Grupa wsparcia.

- Wykonujemy zadanie.

Praca w grupach sprzyja większemu zaangażowaniu całej klasy w proces uczenia się. Uczniowie, którzy już zrozumieli trudniejsze zagadnienia, najczęściej potrafią skutecznie wyjaśnić je innym, co wzmacnia też własne zaangażowanie. Ponadto, pracując w grupie uczniowie mają znacznie więcej okazji do wypowiadania się, podejmowania inicjatywy i dokonywania wyborów. Taka technika na całe życie utrwala dobre nawyki uczenia się.

W module VI zaproponowano zastosowanie takich metod, jak:

- uporządkuj,

- różnice i podobieństwa,

- streszczenia,

- przewidywania,

- jak można wytłumaczyć?

- rozwiązywanie problemów.

Celem tych metod jest: ćwiczenie umiejętności krytycznego myślenia, spostrzegawczości i umiejętności różnicowania, myślenia w kategoriach ogólnych, umiejętności przewidywania, rozumowania przyczynowo-skutkowego oraz umiejętności rozwiązywania problemów.

Na co 3-tygodniowych spotkaniach nauczyciele wymieniają się spostrzeżeniami i doświadczeniami w związku z zastosowaniem w/w metod na swoich lekcjach.

Henryka Zapotoczna

 

Nauczyciele biorący udział w kursie internetowym „Jak motywować uczniów do nauki?” zapoznali się już z treściami kolejnych dwóch modułów – trzeciego i czwartego.

Temat modułu trzeciego to „Jak podnosić poprzeczkę?”; nauczyciele zapoznali się z następującymi technikami:


- nauka jako wyzwanie,

- inspirujące stwierdzenia,

- wysokie oczekiwania,

- wybierz sobie pracę domową,

- dobra lekcja, czyli jaka?

Cele, jakie można osiągnąć przy pomocy tych metod to: pobudzenie do maksymalnego zaangażowania, rozbudzanie w uczniach poczucia siły, by potrafili sprostać wyzwaniom, kreowanie wysokich oczekiwań w stosunku do uczniów, rozwijanie w uczniach poczucia odpowiedzialności i zachęcanie ich do wysiłku, uczynienie uczniów świadomych i współodpowiedzialnych za proces uczenia się.

Moduł czwarty dotyczył organizacji pracy na lekcji. Przedstawiono następujące techniki:

- co dzisiaj robimy?

- zadania na dobry początek,

- co nowego, co dobrego?

- motywujące pytania,

- podnieś rękę,

- dobrze, że ..., ale następnym razem ...

Celem tych metod jest nakłonienie uczniów do współpracy, zajęcie konkretną pracą od samego początku, stworzenie w klasie dobrej atmosfery, rozbudzenie zainteresowania lekcją, szybkie i proste przyciągnięcie uwagi uczniów pracujących w grupach, nauczenie uczniów analizowania i oceniania własnych zachowań w otwarty i konstruktywny sposób.

Henryka Zapotoczna


W bieżącym roku szkolnym panie: Danuta Małecka-Skrzek i Henryka Zapotoczna uczestniczą w kursie internetowym prowadzonym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej (nazwa kursu: Jak motywować uczniów do nauki? ).

Kurs składa się z ośmiu modułów:

• Układ lekcji mobilizujący do pracy.

• Jak zwiększać poczucie wartości i zachęcać bez nagród?

• Jak podnosić poprzeczkę?

• Jak organizować pracę na lekcji?

• Jak uczyć współpracy?

• Jak uczyć samodzielnego myślenia?

• Powtórzenie i ocenianie.

• Ewaluacja.

Czas trwania: 05.10.2009 r. – 25.04.2010 r.

Obie panie są „przekaźnikiem” wiadomości z w/w kursu, na którym poznają metody pracy z uczniami; przekazują je 13-tu nauczycielom, którzy zgłosili się do współpracy polegającej na wprowadzaniu w szkole kolejnych zadań i wymianie doświadczeń między nauczycielami. Do dnia dzisiejszego wprowadzono w życie treści dwóch pierwszych modułów (szczegółowe sprawozdania znajdują się w dokumentacji zespołów przedmiotowych: nauk humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych).

W ramach pierwszego modułu nauczyciele zapoznali się z technikami pomagającymi mobilizować i angażować uczniów do nauki. Zwrócono uwagę na fakt, że główne cele, jakie chcemy osiągnąć za ich pomocą, to:

• duża aktywność uczniów,

• chęć wypowiadania się uczniów,

• uważne słuchanie siebie nawzajem,

• podkreślanie przez samych uczniów najważniejszych zdobytych informacji,

• umiejętność wyrażania swoich myśli, opinii,

• odpowiedzialność za efekty własnej pracy,

• mobilizowanie do uwagi i koncentracji,

• możliwość korygowania pomyłek,

• chętne włączanie się uczniów do lekcji,

• umiejętność rozwiązywania problemów.

Każdy z nauczycieli otrzymał zadanie do wykonania: zastosować na swojej lekcji przynajmniej jedną z omówionych metod i podzielenie się z innymi nauczycielami swoimi spostrzeżeniami.

Drugi moduł zawierał opis czterech technik pomocnych przy zwiększaniu poczucia wartości u uczniów i zachęcania do pracy bez nagród.

Zadaniem nauczycieli było wykorzystanie na lekcji przynajmniej jednej techniki, obserwacja zachowań uczniów, wyciągnięcie wniosków i podzielenie się nimi z innymi nauczycielami.

Realizację zadań trzeciego modułu rozpoczniemy 23.11.09 r.