Jak wykorzystywać wyniki egzaminu?

Moduł V - Planowanie pracy szkoły w odniesieniu do rezultatów analizy wyników.

Zadania tego modułu pozwoliły przyjrzeć się dotychczasowym działaniom w naszej szkole w obszarze planowania pracy z uczniami i udoskonalić ten proces. Prowadząc analizę na poziomie uczniowskim, próbowano odpowiedzieć na następujące pytania :

  1. Czy wyniki egzaminów zewnętrznych oraz EWD zaskoczyły nauczycieli, czy tylko potwierdziły ich przewidywania?
  2. Czy uzyskane wyniki satysfakcjonują uczniów, rodziców i nauczycieli?
  3. Jak wiele pracy włożyli uczniowie w uzyskanie jak najlepszych rezultatów?
  4. Z jakim nastawieniem uczniowie przystępowali do pisania testu diagnostycznego?
  5. Czy zidentyfikowaliśmy umiejętności, których opanowanie było w naszej szkole niezadowalające?
  6. Co zrobiliśmy, aby proces uczenia się w naszej szkole zapewniał opanowanie pożądanych umiejętności?

 

Realizując moduł, wyciągnięto wnioski na podstawie obserwacji i wyszczególnieniu trzech umiejętności najsłabiej opanowane przez uczniów w szkole w kolejnych latach. Następnie opisano przykłady konkretnych działań w szkole, które zostały podjęte przez nauczycieli celem zwiększenia skuteczności kształcenia, w tym motywowania uczniów do potrzeby wykonania większej liczby ćwiczeń. Omówiono też, w jaki sposób w zespołach samokształceniowych nauczyciele organizują samodzielną pracę uczniów podczas lekcji i jak dużo czasu na nią poświęcają oraz w jaki sposób kontrolują rezultaty pracy uczniów (zbiorowo, indywidualnie),  czy rejestrują te informacje o uczniach. Sporządzono tabele i wyciągnięto wnioski, które zostały zapisane a sprawozdaniu.

 

 

Moduł VI – Wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych w doskonaleniu jakości pracy szkoły.

To już ostatni moduł poświęcony refleksjom i napisaniu pracy końcowej                                             pt. „ Proces przygotowania uczniów mojej szkoły do egzaminów – refleksje”.
W pracy poruszono następujące zagadnienia :
- jak dotąd wyglądała analiza wyników egzaminów w Twojej szkole?
- w jaki sposób wnioski z analizy były wykorzystywane w planowaniu pracy ?
- jak widzisz pracę szkoły w tym zakresie w tej chwili – z perspektywy uczestnika kursu?
- jakie zmiany powinny, Twoim zdaniem, zostać wprowadzone w tym obszarze pracy ?
- jak powinien zostać zorganizowany w Twojej szkole efektywny system analizowania                        i wykorzystywania wyników egzaminów?

Grażyna Młynarczyk

 

IV MODUŁ – EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA

Edukacyjną wartość dodaną można zdefiniować jako przyrost wiedzy uczniów w wyniku danego procesu edukacyjnego. Innymi słowy, EWD to rzeczywisty wpływ szkoły na rozwój edukacyjny ucznia. Wpływ wolny od czynników indywidualnych (zdolności ucznia, uprzednie osiągnięcia szkolne) i społecznych (wpływ rodziny, grupy rówieśniczej, środowiska). Liczy się tylko proces edukacyjny: kwalifikacje i zaangażowanie nauczycieli, metody nauczania i warunki nauczania. Wykorzystanie wskaźników EWD powinno wspomagać proces ewaluacji nauczania Udostępnione co roku kalkulatory EWD służą do przeprowadzania wyliczeń i analiz jednorocznych, które mają zastosowanie przede wszystkim w ewaluacji wewnątrzszkolnej.

W tym module nauczyciele zapoznali się z podstawowymi informacjami na temat EWD. Nauczyli się korzystać z kalkulatora EWD opracowanego przez CKE i na podstawie wyników egzaminu gimnazjalnego i sprawdzianu obliczyli wartość EWD dla naszej szkoły. Nauczyli się jak interpretować wykresy wskaźników EWD. Dzięki tym działaniom nauczycieli ewaluacja wewnątrzszkolna oraz planowanie pracy szkoły w odniesieniu do rezultatu analizy wyników powinny być bardziej efektywne.

Alina Jurkowska

 

Kolejny- IV Moduł NAI - „Przedstawienie diagnozy wstępnej uczniom”; Wykonane zadania tego modułu uczyły, jak przekazywać informacje o wynikach uczniom w taki sposób, aby wesprzeć proces ich uczenia się. Wykorzystując arkusze egzaminacyjne z roku 2009 oraz ich kartotekę, wybrano dwa lub trzy zadania otwarte sprawdzające różne umiejętności a następnie polecono ich wykonanie uczniom jednej z klas. Następnie sprawdzono poprawność wykonania zadań, posługując się schematem punktowania CKE. Potem napisano recenzje dla uczniów.. Każda z nich zawierała informacje o tym, co uczeń zrobił dobrze, co i jak powinien poprawić, oraz wskazówki do dalszej pracy. Ważnym elementem tego modułu był stworzony przez nauczycieli scenariusz lekcji, w trakcie której na przykładzie dwóch anonimowych prac można było przygotować uczniów do interpretacji ich własnych wyników. Prace, które zostały ocenione, skłoniły do przemyśleń dotyczących sposobu właściwego przekazania uczniom informacji zwrotnej. Przygotowanie młodzieży do interpretowania uzyskanego wyniku i wykorzystywania go w procesie uczenia się są bardzo ważne a wykonanie zadań tego modułu z pewnością pomogą nauczycielom w przygotowaniach do podjęcia z uczniem i klasą dialogu na temat wyników testów diagnostycznych.

Grażyna Młynarczyk

 

Moduł drugi, część C. NAI „Treściowe znaczenie wyniku egzaminowanego ucznia i szkoły wnioskowanie”

Cel modułu to :

- podzielenie się wiedzą i doświadczeniami z nauczycielami,

- podniesienie jakości pracy w obszarach, które tego wymagają,

- planowania działań na podstawie opracowanych wniosków.

Analiza wyników osiągniętych na egzaminie gimnazjalnym powinna mieć duży wpływ na planowanie pracy dydaktycznej w następnym roku szkolnym. Uwzględniając rezultaty analizy wyników, trzeba zaplanować przeznaczenie znacznie większego niż dotąd czasu na realizację trudniejszych dla uczniów zagadnień, stawianie uczniów częściej w nowej sytuacji zadaniowej. Trzeba też skrócić czas na ćwiczenie tych umiejętności, które uczniowie szybciej opanowują. W związku z tym na spotkaniu zespołu humanistów zaplanowano działania, które w naszej szkole będą możliwe do wykonania z kolejnymi rocznikami uczniów. Przedyskutowano też przygotowany plan działań w szerszej grupie nauczycieli.

Pracę nad nim poprzedziła burza mózgów w gronie pedagogicznym. Wcześniej sprawdzono również, czy w innych szkołach nie próbowano realizacji takich działań. Podkreślono, że każdy znany przykład może być inspiracją. Na zebraniu rodziców (7 stycznia) zaproszono do dyskusji przedstawicieli rodziców, którzy mogliby wspierać działania dyrekcji szkoły w poszukiwaniu dodatkowych środków na realizację wyznaczonych zadań.

Wszelkie pomysły spisano i skonkretyzowano, dobierając realizatorów zadań. Podkreślono, że plan należy urealnić, biorąc na siebie tylko takie zadania, które będzie można wykonać. Przyjęto czas jego realizacji, 5 miesięcy. Zaplanowano czas poświęcony na doskonalenie poszczególnych umiejętności w ciągu tego okresu. Ustalono terminy spotkań osób realizujących zadania.

Na zakończenie sporządzono tabelę, do której wpisano plan realizacji zadań związanych z wykorzystaniem wyników egzaminu gimnazjalnego uwzględniający:

1. Umiejętności uczniów, które należy doskonalić.

2. Formy działania.

3. Nazwiska osób realizujących plan i przedmiot, jakiego uczą.

4. Czas przeznaczony na realizację.

G. Młynarczyk

 

Kontynuacją kursu NAI pt. „Jak wykorzystywać wyniki egzaminów w pracy szkoły?” był moduł drugi, część B: "Treściowe znaczenie wyniku egzaminowanego ucznia i szkoły - analiza", który zawierał cztery zadania. Dzięki wykonaniu tych zadań poznano sposoby interpretacji wyników egzaminu, opanowano metodologię prowadzenia analiz wyników egzaminu oraz przygotowano bazę do sporządzania raportów o wynikach egzaminu w szkole.

Wykonanie zadań z pewnością pomogło odpowiedzieć na pytanie, które zadanie dla uczniów naszej szkoły było łatwiejsze lub trudniejsze w porównaniu z wynikami innych szkół, a w rezultacie, które z umiejętności ćwiczonych na poszczególnych przedmiotach wypadły gorzej, a które lepiej. Ponadto wykonanie kolejnych zadań pozwoliło ustalić:

- które ze sprawdzanych czynności zostały najsłabiej opanowane przez uczniów w poszczególnych klasach szkoły,

- mocne i słabsze strony kształcenia w szkole,

- które ze standardów egzaminacyjnych zostały najsłabiej opanowane przez uczniów analizowanych klas.

Rzeczą istotną była też możliwość porównania danych swoich uczniów na tle wyników ogólnopolskich i uzyskanych w odpowiedniej OKE i wyciągnięcie wniosków. Zrealizowanie zadań tego modułu pozwoliło również odpowiedzieć na pytania: „Które dane można wykorzystać, chcąc ustalić mocne i słabe strony kształcenia w szkole” oraz „Czy łatwość zadania odzwierciedla łatwość poszczególnych czynności badanych tym zadaniem?” Moduł ten zakończył się 20 grudnia 2009r.

Grażyna Młynarczyk

 

Nauczyciele naszego gimnazjum, panie Grażyna Młynarczyk i Alina Jurkowska , uczestniczą na Platformie edukacyjnej Centrum Edukacji Obywatelskiej w kursie „Jak wykorzystywać wyniki egzaminów w pracy szkoły?. Szkolenie trwa od października tego roku szkolnego do końca maja 2010 roku.

Celem szkolenia jest zachęcić zespoły nauczycielskie, poprzez osoby uczestniczące w kursie, do pogłębionej refleksji nad skutecznością pracy z uczniami. W związku z tym, należy doskonalić zarówno umiejętności przedmiotowe jak i te związane z pomiarem dydaktycznym. Materiały gromadzone w szkole dotyczące egzaminów i wiedza o poziomie umiejętności uczniów poddawane analizie nauczycieli stanowią bowiem bogaty materiał do planowania i doskonalenia skuteczności pracy szkoły.

Kurs składa się z 6 modułów. Moduł 1 „Źródła i zakres informacji o wynikach egzaminów zewnętrznych” już się zakończył, a dotyczył rozszerzenia i ugruntowania słownictwa, które powstało wraz z rozwojem pomiaru dydaktycznego oraz zapoznaniu się z funkcjonowaniem wiedzy o rezultatach egzaminu w naszej szkole. Obecnie trwa Moduł 2-A „Treściowe znaczenie wyniku egzaminowanego ucznia i szkoły – planowanie”, który zawiera wskazówki metodyczne dotyczące wykorzystania wyników w praktyce szkolnej.

 

Alina Jurkowska