






![]() | Dzisiaj | 353 |
![]() | Wczoraj | 393 |
![]() | W tym tyg. | 353 |
![]() | W ub. tyg. | 4267 |
![]() | W tym m-cu | 13603 |
![]() | W ub. m-cu | 9406 |
![]() | Od 1 II 2010 r. | 4378767 |
Psycholog szkolny
ZDOLNE DZIECKO – JAK Z NIM POSTĘPOWAĆ, WSPIERAĆ JE I POMAGAĆ W ROZWOJU JEGO POTENCJAŁUNAJWAŻNIEJSZE CECHY DZIECKA ZDOLNEGO * ciekawość świata, ludzi, umiejętność bystrej obserwacji otoczenia * dociekliwość, zadawanie wielu pytań, otwartość na to, co nowe, radość z przezwyciężania trudności, radość z dokonywania odkryć * szeroki obszar zainteresowań, czasem ukierunkowane uzdolnienia, pasje * duża ilość wiadomości pozaszkolnych * umiejętność szybkiego zapamiętywania, właściwego kojarzenia i rozumowania * wykonywanie zadań umysłowych w sposób zaangażowany i z przyjemnością * bogata wyobraźnia, oryginalne, kreatywne, interesujące pomysły, umiejętność oderwania się od tego, co schematyczne, szukanie nowych rozwiązań do starych (już rozwiązanych problemów) * potrzeba uzewnętrzniania swoich wrażeń, myśli, emocji w różnorodnej formie, np.: w muzyce, plastyce, tańcu, w słowie lub piśmie * niezależne stanowisko wobec kogoś lub czegoś, obrona swoich przekonań i pomysłów * poczucie humoru Jednocześnie niektóre dzieci zdolne mogą posiadać cechy negatywne wśród których wyróżniamy: * trudności w przystosowaniu się do grupy (chęć bezustannego imponowania, dominacji nad innymi, nastawienie rywalizacyjne) * zarozumiałość, lekceważący stosunek wobec nauczycieli i rówieśników * egocentryzm, skoncentrowanie na sobie * trudności w przejściu od wiedzy do umiejętności, demonstrowanie wiedzy encyklopedycznej * brak stałości emocjonalnej, nieśmiałość lub nadpobudliwość psychoruchowa, zachowania agresywne lub lękowe * silna potrzeba odnoszenia sukcesów, oczekiwanie pochwał, chęć dominowania w klasie, walka o wyłączność nauczyciela, nietolerowanie krytyki (nawet uzasadnionej) oraz doświadczeń w radzeniu sobie z niepowodzeniami WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW DZIECKA ZDOLNEGO Rodzice mają niezaprzeczalny wpływ na pobudzanie rozwoju dziecka, jego zdolności, zainteresowań. By nie zmarnować możliwości twórczych swoich zdolnych dzieci powinni zdawać sobie sprawę z ich niezależności. Powinni również pamiętać, że swoim świadomym i pouczającym, budującym funkcjonowaniem mogą być dla nich wsparciem, bez względu na swoje możliwości finansowe. * Dostarczajcie dziecku informacji, wskazujcie źródła zdobywania wiedzy, nowych umiejętności * Pozwalajcie i zachęcajcie do szukania nowych rozwiązań starych problemów * Pamiętajcie o tym, że zdolne dziecko lubi przywiązywać się do swoich prac, doskonalić je i poprawiać, szukać nowych rozwiązań, ponieważ nie satysfakcjonuje go jeden sposób osiągnięcia celu, a większą przyjemność sprawia mu rozwiązywanie niż osiągnięcie rozwiązania * Dajcie mu czas na naukę pokonywania presji czasu, poznanie własnego tempa pracy, poniesienie konsekwencji przekraczania ograniczeń czasu *Uczcie je nastawienia na problem, nie na rywalizowanie z innymi i pokazywanie, że są od niego gorsi. Zamiast tego wychowujcie je tak, by pokazywało, że jest lepsze od samego siebie z perspektywy jakiegoś czasu, że pokonuje siebie, a nie innych * Wzmacniajcie i chwalcie dziecko, ponieważ i tak posiada wysoki samokrytycyzm, a mając poczucie własnej wartości może osiągnąć więcej nie narażając się na stres * Uczcie je bycia w grupie, ponieważ w rezultacie rozwinie swoje umiejętności międzyludzkie, nauczy się mówić i słuchać innych, być liderem i pomocnikiem podczas porównywania swoich pomysłów z innymi, a nie będzie żądać ciągłych występów, nastawione na sukces i niebędące w stanie pogodzić się z obecnością kolegów w klasie * Dbajcie o właściwy rozwój dziecka ze szczególnym wzięciem pod uwagę sfery emocjonalnej i społecznej. Nie zapominajcie, że pomimo rozwiniętych w wysokim stopniu zdolności poznawczych, dziecko potrzebuje przede wszystkim ciepła i miłości, by nie doprowadzić do niespójności między rozwojem twórczym, intelektualnym a emocjonalnym INSTYTUCJE DZIAŁAJĄCE NA RZECZ DZIECI ZDOLNYCH Wbrew przekonaniu, dzieci zdolne wymagają wyjątkowej opieki, która jest rezultatem ich indywidualności oraz niezwykłej złożoności ich problemów szkolnych, emocjonalnych i społecznych. W sprawie pomocy i porady dla dziecka zdolnego można zgłosić się do: 1) Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, ul.Polna 46a, 00-644 Warszawa, tel./fax (0-22) 825-83-15, www.cmpp.edu.pl. Centrum realizuje zadania z obszaru opieki nad uczniem zdolnym, podejmuje różne inicjatywy ukierunkowane przede wszystkim na doskonalenie osób pracujących lub planujących podjęcie pracy z dziećmi zdolnymi. Organizowane przez Centrum szkolenia i konferencje mają na celu między innymi: wzbogacenie warsztatu pracy uczestników, dostarczenie inspiracji do tworzenia indywidualnych programów pracy z grupami dzieci zdolnych. Na stronie internetowej są dostępne między innymi listy koordynatorów oraz osób przeszkolonych w zakresie wspierania zdolności i talentów dzieci i młodzieży, adresy instytucji działających na rzecz dzieci zdolnych, wykaz przydatnej literatury. 2) Poradni psychologiczno-pedagogicznych Oferują dla dzieci treningi twórczego myślenia i rozwiązywania problemów. Pracownicy poradni udzielają dzieciom, rodzicom, nauczycielom pomocy o charakterze doraźnym (np. pomoc diagnostyczna, porada, konsultacja) lub stałym. 3) Punktów konsultacyjnych dla dzieci zdolnych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych Ich rola polega na czuwaniu mad harmonijnością rozwoju umysłowego, emocjonalnego i społecznego dzieci zdolnych. Specjaliści prowadzą treningi twórczego myślenia, relacji międzyludzkich i uwrażliwiające uczniów oraz warsztaty edukacyjne dla ich rodziców i nauczycieli. 4) Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, ul.Chocimska 14, 00-791 Warszawa, tel. (0-22) 848-24-68, 848-23-98, http://www.fundusz.org/fundusz.php Działa na rzecz dzieci wybitnie uzdolnionych, by tworzyć w polskich szkołach warunki do nauki i rozwoju dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów. Celami Funduszu w obszarze pomocy wybitnie zdolnym dzieciom są między innymi: - upowszechnienie wiedzy o szczególnych potrzebach dzieci i młodzieży wybitnie uzdolnionej oraz o metodach pracy z takimi dziećmi - tworzenie klimatu akceptacji i zrozumienia dla dzieci i młodzieży wybitnie uzdolnionej - tworzenie instytucjonalnych i materialnych warunków korzystnych dla rozwoju uzdolnień i zainteresowań dzieci i młodzieży - tworzenie spójnego systemu wspomagania rozwoju wybitnie zdolnych, który obejmuje cały proces kształcenia aż do momentu rozpoczęcia samodzielnej pracy zawodowej - wspieranie rozwoju wybitnie uzdolnionych uczniów szkół podstawowych i średnich 5) Centrum Informacyjno-Konsultacyjnego ds. dzieci zdolnych przy Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej ,,Uniwersytet dla Rodziców”, ul.Raszyńska 8/10, 02-026 Warszawa tel. (022) 822-71-68 Główne zadanie Centrum to szerokie upowszechnienie wiedzy teoretycznej w obszarze rozpoznawania, kształcenia i rozwijania zdolności oraz specyfiki funkcjonowania dziecka zdolnego, praktycznych sposobów pobudzania rozwoju ogólnego. opracowanie psycholog szkolny mgr Hanna Kosińska
|
||||||
|
<< pierwsza < poprzednia 11 następna > ostatnia >>
Strona 11 z 11